torsdag 12 december 2013

Martha, Gustav och Åsa - "mina" sommarpratare!


Jag har tidigare skrivit om Martha Ehlin som jag träffade vid Landstingets 150-årsjubileum i höstas. På förekommen anledning så var min rubrik då Donationsveckan - Har Du tagit ställning?


Häromdagen anordnade jag tillsammans med kollegorna i CKU ett seminarium i Landstingssalen där Martha medverkade för att bidra med ett patientperspektiv. Martha har ju efter en cancerdiagnos räddats till livet genom transplantation av fem organ. Martha som grundat organisationen MOD - Mer OrganDonation, brukar förklara att en donator kan rädda upp till åtta liv!


Vid seminariet i Landstingssalen så fick jag veta att Martha nyligen medverkat i TV-programmet Sommarpratarna - tillsammans med bl a Gustav Fridolin och Åsa Nilsonne!
Ikväll satte jag mig därför och tittade på Sommarpratarna på svtplay. Vad menar jag då med rubriken "mina" sommarpratare? Jo, jag är bekant med alla tre och har träffat samtliga under hösten. Och dessutom så inspireras jag och ser upp till dem alla tre!

Åsa Nilsonne är kollega till mig på Karolinska Institutet. Vi träffas inte så ofta men för ett par månader sedan stötte vi ihop på pendeltåget när vi båda var på väg hem från KI i Huddinge. Då hade vi ett fint samtal om äventyr i Afrika (Åsa har ju en stark koppling framförallt till Etiopien) och om jobbet. Åsa är läkare och professor i medicinsk psykologi, men också romanförfattare. Besök gärna Åsa Nilsonnes blogg.



Gustav Fridolin är som bekant språkrör för Miljöpartiet och vi har träffats och hejat på varandra ett par gånger. Senast var när Gustav för någon månad sedan besökte en skola i min hemkommun Upplands Väsby.

Jag måste erkänna att jag blev en aning rörd några gånger under TV-programmet Sommarpratarna. Se det gärna om du har möjlighet. Och om du vill lyssna på Martha Ehlins riktiga Sommarpratarprogram så går det bra här.

Martha, Gustav och Åsa är som sagt tre människor som jag ser upp till, och när jag tittar på Sommarpratarna så känns det väldigt bra att nyligen ha fått träffa dem och jag påminns på ett känslomässigt sätt om orsakerna till att jag vill bidra till något bättre..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar